16 December

Nu såhär i mitten av December tänkte jag att det kunde sitta fint med en liten oskyldig



 

Knäck
Bilden hör inte ihop med receptet, men va fan, all knäck ser likadan ut ändå.. Detta recept är i alla fall från mammas kokbok och av egen erfarenhet kan jag avslöja att det blir GOD knäck.

 Recipie (för 75 st):

2 dl grädde
2 dl sirap
2 dl socker
3/4 dl skalad, hackad sötmandel

Do it like this:

   Fixa fram formarna på en plåt. Blanda grädde, sirap och socker i en gryta och koka kraftigt i 12-15 minuter (helst mitt emellan, då blir de perfekta!). Gör kulprovet först. Tillsätt sen mandeln och fyll formarana.

Lätt som en plätt! Eller lätt som knäck snarare. Höhöhö. Ett smart tips (som också det står i kokboken) är att ha knäcken i kylen i en burk med smörgåspapper emellan radera. För er lite mer oerfarna knäckbakare liksom..




Har du tröttnat på att ge pappa strumpor och slipsar? Är brorsan önskingar prismässigt ouppkomliga? Har du allmän idétorka? Och vad fan ger man en 12årig tjej? 

 Välkommen till dubbelbloggen! :D

Okej, vi sätter en maxgräns på 200 spänn?

Pappa:

 Jag köpte en Rubiks kub! (hoppas han inte läser vår blogg..) 149kr på Buttrix. Så har han något att göra liksom!
 Eller vad sägs om en bok från årets Nobelpristagare i litteratur Jean-Marie Le Clézio? Böcker som: Allt är vind, Öken och Skattsökaren.
 Eller varför inte en Sudoku-bok? Min pappa är allvarligt beroende av detta sifferknåp och en sån här pocket får man för under 100-lappen. Finns i alla bokaffärer! Och om du är riktigt händig och pysslig kan man ju skriva ut från intenet och binda ihop till en julig pärm och slå in. 0 kronor kostar det!

Sudoku : Det japanska sifferpusslet : det japanska sifferspelet,     eller   ?


Syrran: Smink, smycken, hårsaker, inpackningar, krämer, body lotions, parfym, nagellack, ansiktskrämer, kläder you name it! Varför har inte jag en syster?

Bror stor: t-shirtar brukar jag köra på. Åhlens (att) har ofta riktigt snygga för 149 kr. Annars hittade jag dessa snyggingar på H&M, båda runt 60 kr:

Annars är mössor, halsdukar och såna grejer ofta uppskattat. Dessa från topman, 12 pund, hur mycket det nu blir i svenska kronor..

CHUNKY PLAIN SCARFCOLLEGE SCARF STRIPE SCARF CHUNKY PLAIN SCARF

Okej, lillbrorsor måste jag erkänna att det finns rätt få av här hemma. Men lego och små bilar och sånt skulle jag bli mycket lycklig av om jag var en lillebror. Fast småkillar gillar ju att känna sig stora, så hade jag haft en liten grabb hemma hade jag nog köpt typ en snygg plånbok eller kanske ett lite mer exklusivt hårvax? Eller varför inte en slips? :) Annars sitter märkeskalsonger alltid som ett smack. (Jag har 5 små killkusiner så lite erfarenhet har jag minsann!)

Och så mamma.

 Min mamma ska få ett lyxigt rött te från Tehuset, Kungsgatan, och en söt teburk tänkte jag. Tehuset är förövrigt en riktigt härlig affär. 
 
Annars blir mammor glad av det mesta. Spa -och skönhetsprodukter går ofta hem!

Till kompisen:

Här är det bara att ösa på med roliga grejer alltså. Vad sägs om en toarulle där man får fylla i sin egen saga? (Lagerhaus 39 kronor) Eller kanske en random fågelstaty från Åhlens? 49 kr. Personligen gillar jag den cerisa espessobryggaren skarpt! 99 kr för den och även den från Åhlens.



Flick/pojkvän - kolla syrran o brorsan vettja. Min fantasi börjar avta lite grann. Men bara lite!



Ja, och för er som inte orkar läsa det där så står det pepparkakshustips.. Och finns det mycket roligare saker att göra än att konstruera egna, ätbara hus? Skulle inte tro det va?!

Så sätt igång och baka ihop en pyramid eller fritt fall eller en karusell eller stadsbiblioteket (woho!) eller hovet eller springfield eller kaknästornet eller ett sagoslott eller en gammal ruin eller en parkeringsplats eller ett korthus eller en dator (nämnde jag att fantasin bleknar bort lite?).


 +  = ?



Börjar man inte bli lite trött på att ha samma gamla grejer i granen varenda år? Jo, det börjar man, och just därför följer en del roliga samt lite mindre roliga förslag:

En hemmagjord, färgglad pappersgirlang (Det är skitlätt! Vi har en sån, men den får jag inte hänga upp för mamsen..)
Fina kottar (svårt att kategorisera fina/fula kottar i och för sig..)
Snygga sidenband som man knyter i söta rosetter på grenarna (Det ska jag banne mig testa i år!)
Skriva ut foton på familjemedlemmar och hänga upp (Kanske är en lite av en smaksak om det passar i just granen)
Hjärtan av alla slag (Kul att jag kommenterar allt jag skriver såhär efteråt i parentes)

Sen är ett HETT tips att ha teman. Typ allt ska gå i lila. Eller silver. Eller glitter och glamour. Eller gammaldags (levande ljus!)

Är man vågad eller bara inte orkar eller inte har råd med en stor grön gran, så kan man ju klä en jukkapalm eller en golvlampa. Smaken är som baken.


Skor - Din Sko
Väska - Asos.com
Klänning - Topshop
Halsband - cocoo.se (klicka på vår annons till vänster för att komma dit!)
Örhängen - Guldfynd

Tack för att ni tog er tid att kika in på dubbelbloggen och ha nu en riktigt



Kommentarer
Postat av: Ida Björck

haha ohja :D

2008-12-17 @ 18:43:07
URL: http://idahbjork.blogg.se/
Postat av: Keilia

trevligt med tips!



ha en fortsatt bra dag :)

2008-12-17 @ 19:23:34
URL: http://keilias.blogg.se/
Postat av: Karolina

Svar: Tack så mycket!

Skit mysig blogg med allt möjligt i:)

gillar bakrunden starkt! mönstret var riktigt snyggt



ha det bäst

2008-12-17 @ 20:50:19
URL: http://karolliiinas.blogg.se/
Postat av: 666AERIME - Hårdrocksbloggen

Skitsnygga stövletter!

2008-12-17 @ 21:49:07
URL: http://aerime.blogg.se/
Postat av: circus em

precis en såndär rosa fin kaffebryggare har jag. suverän minsann.



usch, vad hemskt. droger och alkohol i unga åldrar är nog något av det värsta jag vet. jag förstår verkligen åldersgränser, ingen kan riktigt hantera det. uh

2008-12-18 @ 20:53:26
URL: http://obstinate.blogg.se/
Postat av: Jess

bakade idag :)

2008-12-21 @ 19:54:38
URL: http://jessicajelvin.blogg.se/

Kommentera? Du är bara för söt. Här!:

Namn:
Du kommer väl tillbaka?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0