Päls och kött hörrni...

           Jag har tänkt på en sak, people. Och nu är det jätteläskigt, för nu ska jag ge mig in i den hysteriska pälsdebatten där Blondinbella står på ena sidan med sin 12000-kronorspäls och en hel massa Greenpeace-nissar står på andra sidan med röd målarfärg. Men... ett djupt andetag... jag tycker faktiskt inte att det måste vara så himla fel att bära päls. Så länge man kan försäkra sig om att den päls man har på sig inte kommer från ett djur som har skrikit i en timme i väntan på döden. Så länge man har kunnat försäkra sig om att djuret inte har lidit då det blev päls, så kan det ju inte vara värre än att äta kött eller ha moccaskor. Eller skinnskärp. Eller använda scahmpoo eller smink...

Och sen finns det ju säkert en hel del arga vegetarianer där ute (typ Melker, typ... Melker och Melker) som inte tycker att man ska äta kött heller. Men hörru Melker, varför inte det? Människan har ju ätit kött sedan urminnes tider och det är ett naturligt sätt för oss att få i oss proteiner och sllippa pressa i oss de där sojabiffarna eller den där grönsaksrisotton. Varför skulle vi annars ha hörntänder? Naglar? Varför är det så fel att just vi människor äter kött, när lejonen och gamarna och hyenorna får det? Det är ju helt naturligt och okej, även för vegetarianer liksom. Jag tror inte att det är helt smärtfritt för en liten kyckling att ätas av en varg. Dessutom kan vi människor faktiskt välja kött från djur som vi vet har behandlats okej.

Dessutom tycker jag att kärkraft är bra.

Hjäääälp, nu har jag verkligen gett mig ut på djupt vatten inser jag! Melker kommer spöa skiten ur mig... Det där kanske ni inte trodde om mig? Att jag är en köttätande best som endast klär mig i päls och inte bryr mig om djuren det minsta lilla. Nä, fråga min kisse Sally, hon har det minsann inte lätt... eller hur, Camilla?






/ Lisa

Kommentarer
Postat av: Camilla

Men att döda djur för modets skull? Jag tycker att man får äta kött och att man bör ta vara på restprodukterna efter slakten. Typ skinn och sånt. Men resten av alla materiella grejer som framställs enbart för "nöjets" skull av oskyldiga små djur. Eller stora också för den delen. Usch och fy säger jag!

2009-02-09 @ 23:29:29
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Kinga Dukaj

Hejsan!

Jag har en tävling i min blogg!



Du har chans och vinna din drömdesign!

Klicka in på min blogg och var med och tävla!



Jag är duktig på bloggdesigner, så du kommer inte att ångra dig!



Lycka till!

Kramar Kinga

2009-02-10 @ 00:16:06
URL: http://kingadukaj.blogg.se/
Postat av: mli

Nja. Vi människor är visserligen allätare. Men för miljöns skull bör vi inte äta kött i den utsträckning vi gör nu. Köttindustrin är minst lika fördärvande som fordonutsläppen.



För mig är kärnkraftverk helt uteslutet.

Jag kan hålla med om att fokus inte bör ligga på att avveckla så snabbt som möjligt, men det som har lyft debatten är klimatfrågan. Och om man ser på kärnkraften ur ett klimatperspektiv är det en av de absolut sämsta lösningarna. Att bygga kärnkraft tar lång tid. Mycket längre tid än vad vi har på oss för att ställa om vårt sätt att producera energi. Det är nödvändigt att vi klarar 2-gradersgränsen för att vi inte ska se en mer utbredd klimatkatastrof än den vi ser idag! Enligt IPCC måste världens utsläpp börja minska senast år 2015, vilket betyder att vi har ungefär sex år på oss. En reaktor står inte klar på sex år, om man inte skyndar förstås. Men hur många vill att den utbyggda kärnkraften ska bestå av hastiga slarvbyggen?



Jag säger bara, Olkiluoto. Det räcker.

2009-02-10 @ 00:33:14
URL: http://emiliez.blogg.se/
Postat av: mli

Och det här med pälskläder... KAN man ens försäkra sig om att djuret inte har lidit för pälsens skull? Det kan man inte.



Bra grejer du tar upp ändå, Camilla :)

2009-02-10 @ 00:35:26
URL: http://emiliez.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv: Tack för komplimangen!

2009-02-10 @ 07:24:44
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: sadia

sv: från lundlund.com

2009-02-10 @ 07:37:20
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: Mamma & Bullen

Det som gör att jag inte kan stå för pälsindustrin,

även om djuren skulle dödas på ett humant sätt, är

att så mycket går till spillo. Djuret dödas endast

för pälsens skull, resten ruttnar bort.

2009-02-10 @ 13:29:38
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: andrea

sv: tack så mycket:D

2009-02-10 @ 14:42:56
URL: http://lovethestyle.blogg.se/
Postat av: isa

Svara på min fråga på min blogg :)

2009-02-10 @ 16:20:02
URL: http://isaisaisa.blogg.se/
Postat av: Melker

nu måste jag försvara min sak! de där om höntänderna - vi har VÄXTÄTARTÄNDER, våra magar mår dåligt av den mängd kött vi äter. Naglarna. Ja just naglar INTE klor (som du verkar tro) försök döda något med naglar... Som du vet finns det vissa skillnader mellan människor och t.ex. gamar och lejon. Vi kan välja att inte plåga djur för vår föda

2009-02-10 @ 17:07:49
Postat av: Camilla

Nej det är sant Melker. Fast förr i tiden åt man mycket mer kött än idag, bara att vi inte 7 miljarder snubbar på jorden.. Men lite kött borde vi få äta! Lite lagom sådär.

2009-02-10 @ 17:25:19
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Men hallå hallå, att vi har naglar nu är ju för att det är ett spår av tiden! Precis på samma sätt som vår svans har tillbakavuxit. 1. Om Gud har gjort människan så har han ju antagligen inte gjort oss för att inte äta djur, eftersom alla andra djur får äta varandra. I sånna fall har han gjort växtätare ochköttärtare, människor är köttätare. 2. Om gud inte har gjort människorna så får man ju tänka på att vi inte var så jävla smarta i början och att det var helt naturligt för oss att äta djur för att överleva. Sen har människan blivit lite väl smart för sitt eget bästa vilket har gett oss möjlighet att föda upp djur på ett onaturligt sätt, men det är fortfarande inte onaturligt för oss att äta kött. Därför är det sättet att hantera djuren på som borde ändras, inte det faktum att vi äter kött.



DUDE!

2009-02-10 @ 18:38:26
URL: http://dubbelbloggen.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag måste faktiskt hålla med dig Lisa! Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt att vegetarianer (jag vet inte om det är för att de anses vara en minoritet) säger att vi som faktiskt uppskattar en blodig grillbiff på sommaren är korkade? Självklart inte alla, men ingen kan påstå att det inte förekommer! Ingen vill väl bli kritiserad för vad man äter. Så allt snack om att vi som äter kött är korkade, och jag läste även att någon begåvad tjej faktiskt såg ner på dig på grund av det här inlägget, är inte ett bra sätt att medla åsikter på. Det är provocerande, och får mig att vilja äta en extra köttbit bara för att..

2009-02-16 @ 16:08:08
URL: http://lovisaulander.blogg.se/

Kommentera? Du är bara för söt. Här!:

Namn:
Du kommer väl tillbaka?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0